PostApo svět
- DenGrasse
- Princeps Penna
- Příspěvky: 878
- Registrován: 1. 12. 2008 16.40
- Bydliště: Ryovora
PostApo svět
V minulosti jsme hráli řadu PostApo světů a musím říct, že myšlenka funkčního světa tohoto druhu mne stále neopouští.
V dřívějších dobách to bylo u Standy (nepojmenovaný), potom Muflonův Armageddon,který se moc nehrál a Outfall, který se hrál o něco víc.
Nověji máme Petrovu Gaiu a Anurinovy Čechy krásné, Čechy mé. Oba mne bavily ("Pětko, sejmi ho!"). Já mám ještě jeden zcela nehraný (Dark Earth z Geneze), který reáliemi trochu koresponduje s Gaiou.
Nicméně by bylo lepší, kdyby existoval jen jeden, který bychom dlouhodobě hráli a vylepšovali - a tudíž více znali.
Něco, co by vzniklo na základě obecného konsenzu, znali bychom rasy, tvorbu postavy, magii atd. Prostředí (jestli Čechy, Austrálie nebo USA atd.). Zbytek by byl na každém DM.
Jakékoli návrhy nebo příspěvky k diskusi uvítám.
V dřívějších dobách to bylo u Standy (nepojmenovaný), potom Muflonův Armageddon,který se moc nehrál a Outfall, který se hrál o něco víc.
Nověji máme Petrovu Gaiu a Anurinovy Čechy krásné, Čechy mé. Oba mne bavily ("Pětko, sejmi ho!"). Já mám ještě jeden zcela nehraný (Dark Earth z Geneze), který reáliemi trochu koresponduje s Gaiou.
Nicméně by bylo lepší, kdyby existoval jen jeden, který bychom dlouhodobě hráli a vylepšovali - a tudíž více znali.
Něco, co by vzniklo na základě obecného konsenzu, znali bychom rasy, tvorbu postavy, magii atd. Prostředí (jestli Čechy, Austrálie nebo USA atd.). Zbytek by byl na každém DM.
Jakékoli návrhy nebo příspěvky k diskusi uvítám.
- Shadowalker
- Centurio Pilus Posterior
- Příspěvky: 262
- Registrován: 2. 12. 2008 14.50
- Kontaktovat uživatele:
Re: PostApo svět
To preferuji u všech světu. Myslim,ze hlavně Ty jsi byl zastáncem experimentovani . Proto i ted hraju míň, protože me nebaví se neustále učit nové světy a pořád si dělat nové a nové postavy...DenGrasse píše:Nicméně by bylo lepší, kdyby existoval jen jeden, který bychom dlouhodobě hráli a vylepšovali - a tudíž více znali.
- OneIceOne
- Legatus Legionis
- Příspěvky: 751
- Registrován: 10. 1. 2009 8.20
Re: PostApo svět
Já nejsem proti, už kdysi jsem měl podobný nápad, ale neujal se. Klidně na tom budu spolupracovat, ale udělal bych to pořádně.
1) Kdo se toho chce účastnit a jaké světy dáme dohromady?
Za mě mám v hlavě Gaiu. Koncept je poměrně otevřený, napojitelný na jakýkoliv jiný svět nesoucí atributy Falloutu, svět se odehrává na území střední Evropy, ale je to jedno, protože zde přirozená izolace míst, díky nemožnosti komunikace, takže kus dál může být cokoliv. Podrobnosti později.
2) Zapracoval bych na určitém kodexu gamemastera. Soupisu toho, jaké jsou základní myšlenky a vize světa, čeho by se měl GM obecně držet a čeho vyvarovat, aby se ve světě neobjevovaly paskvily, síla npc, přemrštěné odměny atd.
Dále bych byl pro dohodu o rotaci GM z řad hráčů, aby se i méně zkušení GM dostali k panování. Díky kodexu budou mít snadnější cestu, přinese to inovaci do party a kdo nic nepřináší, nechť nehraje.
1) Kdo se toho chce účastnit a jaké světy dáme dohromady?
Za mě mám v hlavě Gaiu. Koncept je poměrně otevřený, napojitelný na jakýkoliv jiný svět nesoucí atributy Falloutu, svět se odehrává na území střední Evropy, ale je to jedno, protože zde přirozená izolace míst, díky nemožnosti komunikace, takže kus dál může být cokoliv. Podrobnosti později.
2) Zapracoval bych na určitém kodexu gamemastera. Soupisu toho, jaké jsou základní myšlenky a vize světa, čeho by se měl GM obecně držet a čeho vyvarovat, aby se ve světě neobjevovaly paskvily, síla npc, přemrštěné odměny atd.
Dále bych byl pro dohodu o rotaci GM z řad hráčů, aby se i méně zkušení GM dostali k panování. Díky kodexu budou mít snadnější cestu, přinese to inovaci do party a kdo nic nepřináší, nechť nehraje.
- DenGrasse
- Princeps Penna
- Příspěvky: 878
- Registrován: 1. 12. 2008 16.40
- Bydliště: Ryovora
Re: PostApo svět
Obecně jsem, zajímavých světů je spousta. Ono nejde dost dobře říct "budeme hrát jen svět XY", protože ne každého zrovna ten jeden úplně baví a zrovna má každý něco někde vymyšleno.Shadowalker píše:To preferuji u všech světu. Myslim,ze hlavně Ty jsi byl zastáncem experimentovani . Proto i ted hraju míň, protože me nebaví se neustále učit nové světy a pořád si dělat nové a nové postavy...DenGrasse píše:Nicméně by bylo lepší, kdyby existoval jen jeden, který bychom dlouhodobě hráli a vylepšovali - a tudíž více znali.
Směroval jsem opravdu na PostApo svět, který by bylo ideální mít jeden. Jestli u fantasy světů máme Ornilii, Conana a Warhammer, není to tak hrozné, u SH máme Seattle a Prahu, ale u PostApo světů jich máme půl tuctu, které nejsou ani jeden příliš popsané.
- DenGrasse
- Princeps Penna
- Příspěvky: 878
- Registrován: 1. 12. 2008 16.40
- Bydliště: Ryovora
Re: PostApo svět
Proti kodexu GM nic nemám, určit nějaké mantinely je vždycky asi ku prospěchu věci.OneIceOne píše:...
Nicméně ještě předtím bych se upřel na základní atributy světa jako takového, tj. zodpovědět některé otázky:
1) na jakém teritoriu se bude hrát? (Čechy, USA atd.)
2) jaké rasy ve světě budou (myšleno herních postav), s elfy a orky v tomhle settingu nevystačíme. V Outfallu jsem kdysi navrhoval rasy takto: http://www.gramarine.net/out_rules.html
3) jak rozsáhlá bude magie? (pro Outfall řešeno v odkazu výše)
4) jaké bude civilizační zázemí, tedy kde se vlastně bude hrát? Kolik je tam osídlení, měst, kmenů? Jak je na tom technika (výrobní sektor)?
5) v jakém stavu je příroda? Dá se pěstovat obilí, lovit, sbírat atd. nebo je biosystém převážně zničený?
6) existuje nějaký mocný vnější vliv? Např. lidé kteří dříve odešli do vesmíru, případně mimozemšťané?
7) existuje nějaký "temný nepřítel" v pozadí?
-
- Centurio Hastatus Posterior
- Příspěvky: 196
- Registrován: 17. 1. 2012 14.21
Re: PostApo svět
Abych mluvil za sebe, tak jsem u sebe udělal radikální kroky. Nechci hrát 10 světů, dělat si neustále nové postavy a pak hrát opět deset dalších světů, nebo případně ty samé světy jen na jiném odlehlém místě, protože se nesešla parta běžců. Taktéž bych se vyvaroval hlavních postav. Bylo by fajn, kdyby postavy žili své vlastní životy a nebyly nutně vázané tím, že spolu za každou cenu musí držet basu. Můžou vždy odvést společně kus práce a pak se rozejít, aby za čas zase mohli spolupracovat. Někdy mi vadí, že ve světech jsou "hlavní postavy" a ty ostatní jsou podržtašky, nebo případně, že příběh stojí na postavách, kde se hráč není schopný dostavit na další běh a tudíž se nemůže hrát.
Byla by paráda, kdyby se světy nějak vytřídili a hráli se opravdu jen tři až čtyři světy, kdyby postavy byly opravdu skvěle zpracované, měli příběh a kdyby si hráči dělali poznámky, měli své cíle a neztráceli postavy a nedělali každý run novou postavu. Sám za sebe vím, že je někdy obtížné najít právě tu pravou postavu, která vás ve světě bude bavit.
(není to myšleno tak, že to dělají všichni a já ne, naopak, to jsou věci které u sebe pozoruji.)
Dále by bylo skvělé, kdyby se GM a hráči nedohadovali a kdyby si nedělali navzájem naschváli. Vím, že někdy je to paráda, když GM provede něco hráči, že se všichni okolo pobaví, ale je otázkou, zda někdy méně není více.
Co se tohoto nového světa líbí, docela rád bych hrál Čechy, nebo střední evropu ve faloutovském prostředí. Trpaslíky, elfy bych vymanil, další rasy nejsou potřeba. Myslím, že Ghoulové, lidi a mutanti by stačili. Někdy je méně více a popravdě nejraději mám, když jsou dobrodruzi lidé.
Zkusím odpovědět na Grasovi body, tak jak bych si to představoval já.
1) Čechy, popřípadě střední evropa
2) Lidé, Ghoulové a Mutanti
3) Magii bych zrušil
( Magie mě ve světech opravdu otravuje. To, že je už tak mocná třeba v Praze 20. let, to mě docela vadí a nepatří tam. Proč mít Magii? Je to nutné? Když má člověk magii, když ji má GM, tak se spoustu blbostí dá okecat přes magii, vznikají nepochopitelné situace, nadpozemsky silní protivníci, kteří skrze magii dokáží kde co. Já bych se od magie odprostil a dokonce i od Cyberwaru, protože s CW člověk dokáže udělat nechutný powerbuild. Mě osobně se líbí fyzádi a prostí lidé. Postavy jsou poutavější, příjemnější a nejsou všemocné, což prostě občas pravidla dovolují. Bylo by také fajn, kdyby si lidé vedli deníky u postav, aby když se budou GM střídat, aby měli přehled o daných postavách a aby postavy opravdu uměli jen to, co se mohli za svůj život naučit. Nejlepší cesta je vymyslet si charakter, životopis a historii a dle tohoto dávat statistiky. Člověk má hned jiný pocit z takové postavy. Taktéž bych zavedl perky pro postavy, které budou mít charisma 1 a 2 .. vůli 1 a 2 a vůbec takto nízké staty. Měli by mít pernamentní perk, který jim v něčem bude škodit, protože buildování skrze vůli 1 a charismu 1 je otravné.
4) Navrhuji, aby výrobní sektor byl asi jako ve faloutu. Všeho je málo a hodně mají pouze ti co mají moc. (Brotherhood a Enclave) - tito by měli mít techniku, ostatní by na tom měli být spíše špatně (jako běžní lidé v šíleném Maxovi). Aby to běžci měli těžší a aby si museli poradit a získat vybavení, které má Brotherhood a Enclave. Stejně tak by mělo být velmi obtížné se k těmto frakcím dostat. Především by měli všude řádit nájezdníci a helikoptér, tanků a obrněných transportérů by mělo být na celou ČR pomálu. V řádu 10-20. A pouze Enclave a Brotherhood, s tím, že pokud se zničí, tak by měli chybět a né že to hned doplní. Měst by mělo být velmi pomálu, Brotherhood a Enclave by měli mít tajnou základnu. Vesnic mnoho, spíše "indiánských" a skromných. Pokud Magie, tak velmi omezená a spíše šamanistická se sílou max. 3. Úroda nízká, hladomor a spíše by se jedli uměle vyrobené potraviny.
5) Příroda je na tom bídně, dají se lovit zmutovaná zvířata, pomálu pěstovat atp.
6) Na co sem tahat mimozemštany. Můžeme hrát klidně obyčejné běhy, občas politické. Mimozemštany můžou nahradit zmutovaná zvířata a mutanti. GM v příbězích může oživit svět, udělat bestiář, přidat příšeru, kterou si vymyslí i s popisem schopností, což by mohlo napomoci dalšímu GM. ATD....
7) To zní až moc epicky, ale dejme tomu, že obyčejní lidé jsou na tom bídně a dojíždějí na válku mezi Brotherhoodem a Enclavou, kteří se snaží získat absolutní moc. Každý představuje jednu stranu mince.
(Takhle nějak jsem tehdy hrál ty Čechy, i když vím, že se to asi moc nepovedlo. Měl to být takový typický falout s mnoha problémy postapo.. světa. Tím, že je všeho nedostatek a lidé ještě k tomu bojují o moc mohou vzniknout zajímavé konflikty a zajímavé příběhy)
Vymyslím si takový prolog:
V roce 2015, kdy celý svět zastihla velká ekonomická krize došlo k nejhoršímu. Pohlaváři všemožných mocných mocností rozpoutali celosvětovou válku, kde nebylo spojenců, pouze nepřátel. Svět jako takový zanikl a všude zavládl hladomor a bída. Mocné země se uchíýlily k násilí a krveprolití. Nejdříve to začlo nevině, větší mocnosti pohltily drobné země a začly je zneužívat, aby na čas oddálily krizi. (Německo pohltilo Evropu, Rusko část evropy a část asie, Čína zbytek Asie, USA skoro celou ameriku) To však netrvalo dlouho a tyto nyní již obrovitánské mocnosti začli vést dlouhé boje s ostatními až vše vyvrcholilo v jadernou celosvětovou válku. Radiace skoro vše, zvěř, lidé a ti co přežili začali mutovat, ti, kteří se před radiací ukryly tento cyklus odvrátili a jiní byli jak se zdá imuní, nebo snad jejich imunitní systém se adaptoval bez mutací.....
Byla by paráda, kdyby se světy nějak vytřídili a hráli se opravdu jen tři až čtyři světy, kdyby postavy byly opravdu skvěle zpracované, měli příběh a kdyby si hráči dělali poznámky, měli své cíle a neztráceli postavy a nedělali každý run novou postavu. Sám za sebe vím, že je někdy obtížné najít právě tu pravou postavu, která vás ve světě bude bavit.
(není to myšleno tak, že to dělají všichni a já ne, naopak, to jsou věci které u sebe pozoruji.)
Dále by bylo skvělé, kdyby se GM a hráči nedohadovali a kdyby si nedělali navzájem naschváli. Vím, že někdy je to paráda, když GM provede něco hráči, že se všichni okolo pobaví, ale je otázkou, zda někdy méně není více.
Co se tohoto nového světa líbí, docela rád bych hrál Čechy, nebo střední evropu ve faloutovském prostředí. Trpaslíky, elfy bych vymanil, další rasy nejsou potřeba. Myslím, že Ghoulové, lidi a mutanti by stačili. Někdy je méně více a popravdě nejraději mám, když jsou dobrodruzi lidé.
Zkusím odpovědět na Grasovi body, tak jak bych si to představoval já.
1) Čechy, popřípadě střední evropa
2) Lidé, Ghoulové a Mutanti
3) Magii bych zrušil
( Magie mě ve světech opravdu otravuje. To, že je už tak mocná třeba v Praze 20. let, to mě docela vadí a nepatří tam. Proč mít Magii? Je to nutné? Když má člověk magii, když ji má GM, tak se spoustu blbostí dá okecat přes magii, vznikají nepochopitelné situace, nadpozemsky silní protivníci, kteří skrze magii dokáží kde co. Já bych se od magie odprostil a dokonce i od Cyberwaru, protože s CW člověk dokáže udělat nechutný powerbuild. Mě osobně se líbí fyzádi a prostí lidé. Postavy jsou poutavější, příjemnější a nejsou všemocné, což prostě občas pravidla dovolují. Bylo by také fajn, kdyby si lidé vedli deníky u postav, aby když se budou GM střídat, aby měli přehled o daných postavách a aby postavy opravdu uměli jen to, co se mohli za svůj život naučit. Nejlepší cesta je vymyslet si charakter, životopis a historii a dle tohoto dávat statistiky. Člověk má hned jiný pocit z takové postavy. Taktéž bych zavedl perky pro postavy, které budou mít charisma 1 a 2 .. vůli 1 a 2 a vůbec takto nízké staty. Měli by mít pernamentní perk, který jim v něčem bude škodit, protože buildování skrze vůli 1 a charismu 1 je otravné.
4) Navrhuji, aby výrobní sektor byl asi jako ve faloutu. Všeho je málo a hodně mají pouze ti co mají moc. (Brotherhood a Enclave) - tito by měli mít techniku, ostatní by na tom měli být spíše špatně (jako běžní lidé v šíleném Maxovi). Aby to běžci měli těžší a aby si museli poradit a získat vybavení, které má Brotherhood a Enclave. Stejně tak by mělo být velmi obtížné se k těmto frakcím dostat. Především by měli všude řádit nájezdníci a helikoptér, tanků a obrněných transportérů by mělo být na celou ČR pomálu. V řádu 10-20. A pouze Enclave a Brotherhood, s tím, že pokud se zničí, tak by měli chybět a né že to hned doplní. Měst by mělo být velmi pomálu, Brotherhood a Enclave by měli mít tajnou základnu. Vesnic mnoho, spíše "indiánských" a skromných. Pokud Magie, tak velmi omezená a spíše šamanistická se sílou max. 3. Úroda nízká, hladomor a spíše by se jedli uměle vyrobené potraviny.
5) Příroda je na tom bídně, dají se lovit zmutovaná zvířata, pomálu pěstovat atp.
6) Na co sem tahat mimozemštany. Můžeme hrát klidně obyčejné běhy, občas politické. Mimozemštany můžou nahradit zmutovaná zvířata a mutanti. GM v příbězích může oživit svět, udělat bestiář, přidat příšeru, kterou si vymyslí i s popisem schopností, což by mohlo napomoci dalšímu GM. ATD....
7) To zní až moc epicky, ale dejme tomu, že obyčejní lidé jsou na tom bídně a dojíždějí na válku mezi Brotherhoodem a Enclavou, kteří se snaží získat absolutní moc. Každý představuje jednu stranu mince.
(Takhle nějak jsem tehdy hrál ty Čechy, i když vím, že se to asi moc nepovedlo. Měl to být takový typický falout s mnoha problémy postapo.. světa. Tím, že je všeho nedostatek a lidé ještě k tomu bojují o moc mohou vzniknout zajímavé konflikty a zajímavé příběhy)
Vymyslím si takový prolog:
V roce 2015, kdy celý svět zastihla velká ekonomická krize došlo k nejhoršímu. Pohlaváři všemožných mocných mocností rozpoutali celosvětovou válku, kde nebylo spojenců, pouze nepřátel. Svět jako takový zanikl a všude zavládl hladomor a bída. Mocné země se uchíýlily k násilí a krveprolití. Nejdříve to začlo nevině, větší mocnosti pohltily drobné země a začly je zneužívat, aby na čas oddálily krizi. (Německo pohltilo Evropu, Rusko část evropy a část asie, Čína zbytek Asie, USA skoro celou ameriku) To však netrvalo dlouho a tyto nyní již obrovitánské mocnosti začli vést dlouhé boje s ostatními až vše vyvrcholilo v jadernou celosvětovou válku. Radiace skoro vše, zvěř, lidé a ti co přežili začali mutovat, ti, kteří se před radiací ukryly tento cyklus odvrátili a jiní byli jak se zdá imuní, nebo snad jejich imunitní systém se adaptoval bez mutací.....
- OneIceOne
- Legatus Legionis
- Příspěvky: 751
- Registrován: 10. 1. 2009 8.20
Re: PostApo svět
Po uvážení se tvorby/míchání světa účastnit nebudu.
Hraní jakéhokoliv světa beru jako setkání s hráči. Je mi jedno jaký svět se hraje, záleží na tom, zda mám chuť hrát. Není pro mě důležité, zda má někdo postavu z 500 bodů a 6 magii a já mám 400 bodů a 3 magii, když to jiný GM udělal před měsícem jinak. Všechno jsou to jen formy a nadstavby. Ocením spíš dynamiku příběhu a humornou situaci, vzniklou dobrou interakcí mezi hráčem a GM, což je spíše ve zkušenosti.
Shrnu to za sebe, stačí mi 6 kostek, znalost 3 druhů testů ze Sh, základní pravidla pro tvorbu postavy ze Sh a vlastní hlava. Vše ostatní je na víc.
Hraní jakéhokoliv světa beru jako setkání s hráči. Je mi jedno jaký svět se hraje, záleží na tom, zda mám chuť hrát. Není pro mě důležité, zda má někdo postavu z 500 bodů a 6 magii a já mám 400 bodů a 3 magii, když to jiný GM udělal před měsícem jinak. Všechno jsou to jen formy a nadstavby. Ocením spíš dynamiku příběhu a humornou situaci, vzniklou dobrou interakcí mezi hráčem a GM, což je spíše ve zkušenosti.
Shrnu to za sebe, stačí mi 6 kostek, znalost 3 druhů testů ze Sh, základní pravidla pro tvorbu postavy ze Sh a vlastní hlava. Vše ostatní je na víc.
- DenGrasse
- Princeps Penna
- Příspěvky: 878
- Registrován: 1. 12. 2008 16.40
- Bydliště: Ryovora
Re: PostApo svět
To je rozhodně chvályhodné, že ti o tohle nejde. Snad k tomu jednou dospějeme všichni...
Nicméně, to není to nejpodstatnější. I ty přece občas říkáš, že ti vadí,když o světě nic nevíš a nemáš jak postavu uchopit vzhledem k reáliím. Postavy hrané ve vytvořených světech mají větší hloubku, resp. se tato hloubka snadněji dosahuje. A to je, podle mého, docela silný důvod proč aspoň základní věci dohromady dát.
Můžeme to udělat tak, že něco sepíšu a ostatní se k tomu vyjádří s případnými návrhy.
Nicméně, to není to nejpodstatnější. I ty přece občas říkáš, že ti vadí,když o světě nic nevíš a nemáš jak postavu uchopit vzhledem k reáliím. Postavy hrané ve vytvořených světech mají větší hloubku, resp. se tato hloubka snadněji dosahuje. A to je, podle mého, docela silný důvod proč aspoň základní věci dohromady dát.
Můžeme to udělat tak, že něco sepíšu a ostatní se k tomu vyjádří s případnými návrhy.
- OneIceOne
- Legatus Legionis
- Příspěvky: 751
- Registrován: 10. 1. 2009 8.20
Re: PostApo svět
Tak uvidíme, co z toho vznikne.
- DenGrasse
- Princeps Penna
- Příspěvky: 878
- Registrován: 1. 12. 2008 16.40
- Bydliště: Ryovora
Re: PostApo svět
Jelikož už nikdo další nic nenapsal, zkusil bych navrhnout základní postuláty:
1) herním teritoriem budou Čechy krásné, Čechy mé. Sice už je jednou máme v Nové Praze, ale tyhle budou trochu vylidněnější a trochu víc poničený.
2) herní rasy by měly existovat v podobě - lidé z vaultu + jejich potomci, divoši, mutanti různého druhu, plus případně lidé z vesmíru (kteří uprchli před katastrofou a nyní navštěvují zemi) - může a nemusí být inkorporováno.
3) magie omezena na fyzické adepty a šamanické projevy, případně parapsychicky nadané jedince. Klasická kouzla by neexistovala. Šamani by mohli hovořit s duchy atd. Postavy, které budou nadané šamanickými dovednostmi nebo fyzickou adeptií, by měly odmítat techniku, neboť ta narušuje jejich duchovní vyrovnanost. Startovní magie by neměla být vyšší než 3.
4) výroba u divochů je na úrovni doby kamenné, osady/města mohou mít rozvinutější výrobu. neexistují továrny, max. malé dílny (řemeslníci). Udržení značné části civilizačních znalostí je závislé na reliktech z doby před katastrofou.
5) příroda je v principu nehostinná, půda je zamořená. Divoši mohou mít nějakou imunitu (díky magickým schopnostem), mutanti jsou zmutovaní - přizpůsobení. Lidé z vaultů se neobejdou bez pomoci (chemikálie na čištění vody atd.). Obdělávat půdu lze jen tehdy, pokud narazíte na nezamořené místo, nebo je místo očištěno pomocí šamanických rituálů nebo technologie.
6) mimozemšťany a lidi z vesmíru lze nechat na úvaze jednotlivých GM.
7) dtto, na úvaze jednotlivých GM.
1) herním teritoriem budou Čechy krásné, Čechy mé. Sice už je jednou máme v Nové Praze, ale tyhle budou trochu vylidněnější a trochu víc poničený.
2) herní rasy by měly existovat v podobě - lidé z vaultu + jejich potomci, divoši, mutanti různého druhu, plus případně lidé z vesmíru (kteří uprchli před katastrofou a nyní navštěvují zemi) - může a nemusí být inkorporováno.
3) magie omezena na fyzické adepty a šamanické projevy, případně parapsychicky nadané jedince. Klasická kouzla by neexistovala. Šamani by mohli hovořit s duchy atd. Postavy, které budou nadané šamanickými dovednostmi nebo fyzickou adeptií, by měly odmítat techniku, neboť ta narušuje jejich duchovní vyrovnanost. Startovní magie by neměla být vyšší než 3.
4) výroba u divochů je na úrovni doby kamenné, osady/města mohou mít rozvinutější výrobu. neexistují továrny, max. malé dílny (řemeslníci). Udržení značné části civilizačních znalostí je závislé na reliktech z doby před katastrofou.
5) příroda je v principu nehostinná, půda je zamořená. Divoši mohou mít nějakou imunitu (díky magickým schopnostem), mutanti jsou zmutovaní - přizpůsobení. Lidé z vaultů se neobejdou bez pomoci (chemikálie na čištění vody atd.). Obdělávat půdu lze jen tehdy, pokud narazíte na nezamořené místo, nebo je místo očištěno pomocí šamanických rituálů nebo technologie.
6) mimozemšťany a lidi z vesmíru lze nechat na úvaze jednotlivých GM.
7) dtto, na úvaze jednotlivých GM.