Jak vytvořit postavu

Odpovědět
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Jak vytvořit postavu

Příspěvek od DenGrasse »

Zde budu dávat pro všechny, kdož se chtějí zúčastnit hraní v Ornilii, návody a rady, jak postupovat při tvorbě postavy.
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Re: Postavy pro Ornilii

Příspěvek od DenGrasse »

pravidlo 1)

Nedělejte to tak, jak jste zvyklí!

Klasický postup, tj. vezmu papír, nahodim priority, vyplichtim postavu, udělam z ní tuňáka Rio Mare, se zalíbením na ní spočinu okem a pak se začnu zamejšlet, kde ty věci a dovednosti mohla nabrat, není pro Ornilii vhodný. Ukazuje se to znovu a znovu a to bez ohledu na to jestli dotyčný svět Ornilie zná nebo ne. Dokonce i já sám s tím mám problém a budu si muset sám se sebou sednout a probrat to :mrgreen:

Sekundárním aspektem tohoto přístupu je, že poté, co postavu vytvoříte a zlý GM (rozuměj já) vám začne klást dotěrné otázky (opravu tě vychoval kalistonský vetřelec?), pocítíte nechuť měnit jž tak "hezky" vymyšlenou postavu, když "já si s tím dal tolik práce". Samozřejmě, některým to nečiní problém, jiným trochu ale zvládnou to, ale někteří jsou znechuceni (proč se v tom ten GM vůbec šťourá) nebo je to dokonce od hry odradí, což je škoda.

Doporučení:
Vyčleňte si na tvorbu své postavy trochu času a sedněte si nad tím se mnou. Poskytnu vám spoustu backgroundových informací, náhled do pozadí světa a existující reálie, které vám pomohou orientovat se a získáte jasnější představu, jak by postava mohla vypadat nebo co by měla dělat. Pokud ji chcete hrát delší dobu, určitě se to vyplatí.

Pokud se vám to opravdu nechce nebo opravdu nemáte čas a chcete si tvořit postavu sami, v žádném případě nezačínejte tvorbu rozdělením čísel. Vaše podvědomí si je rovnou zformuje do "vychytávek". Nejprve si udělejte background, zkuste si představit jak postava rostla a dospívala a co v té či oné době uměla. Pokud je to významné, zapište si dovednost. Dělala to postava okrajově? Dovednost bude 1 nebo 2. Věnovala se tomu pravidelně delší dobu? Dovednost bude 3 nebo 4. Představuje činnost gró její práce nebo zábavy? Pak může být i 5. Postava v tom opravdu vyniká? Je známé, že v tom vyniká? 6!
Některé dovednosti vyžadují automatické koncentrace nebo specializace, na to nezapomínejte.
Na konci zjistíte, co máte za dovednosti a kolik na ně potřebujete bodů. Ale co to? Já přece chtěl mít atributy A? Ale potřebuju víc dovedností... takto se snáze dostanete k reálně vypadající a životaschopné postavě, než při postupu "mám 20 bodů do dovedností a musim bej super válečník, ten zbytek se nějak poddá.."
V průběhu tvorby mne můžete průběžně konzultovat, ať už mailem nebo tady na foru, vynasnažím se každému pomoci ze všech sil.
Uživatelský avatar
Shadowalker
Centurio Pilus Posterior
Příspěvky: 262
Registrován: 2. 12. 2008 14.50
Kontaktovat uživatele:

Re: Postavy pro Ornilii

Příspěvek od Shadowalker »

Já myslím, že teď Saar podléhá všem výše popsaným kritériím. Strávil jsem nad tím s Grassem (i bez něj) hromadu času, ale ta postava je opravdu taková hezčí. Zkusme to takhle udělat všichni, protože se to opravdu vyplatí. Zkusme to tak i jinde než v Ornilii :)
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Re: Postavy pro Ornilii

Příspěvek od DenGrasse »

pravidlo 2)

Podřiďte se stylu hry

Ornilie v mých rukou (a asi i v rukou většiny případných dalších GM) používá herní styl zavedený Shadowrunem. Tedy:
- žádné globální kampaně
- vše se děje na jednom místě nebo jeho okolí
- důležité jsou kontakty, schopnost orientovat se v daném místě a reputace u místních lidí
- z nepříjemné situace se nedá vyklouznou tím, že se postavy sbalí a odjedou jinam (pač svět je přece velkej)

Z výše uvedeného plyne několik věcí. Například, postava zaměřená na přežití v přírodě, milující zvířata atd. se do hry příliš nehodí. Bude trpět, časem buď odejde z města (a tím i z příběhu) anebo se dostane do konfliktu se zákonem, což skončí vždycky špatně.
Další věcí je sama příslušnost ke stavu dobrodruhů, která je specifická sama o sobě. Postava může mít různé kořeny, ale nakonec je třeba najít důvod, proč dělá co dělá. Ve Vindana Portu je spousta lidí, kteří se jen tak poflakují a přivydělávají si příležitostnými kšeftíky, ale nejsou to dobrodruzi. Navíc jsou místní nebo aklimatizovaní.
Ideální k dobrodružství je nějaké svobodné povolání (malíř Petr, obuvníkův syn :mrgreen: ), např. být vrah nebo jiný zločinec. Na rozdíl od klasického DnD a DrD se zde příliš neuplatní paladinové atd. - ne že by se hrát nesměli, ale jejich život je sám o sobě natolik složitý a svázaný pravidly, že na dobrodružství prostě nemají moc času.
Rovněž si, alespoň bez konzultace s GM, neberte postavy z opačných koutů světa, protože se vám vždycky bude hůř vymýšlet historie a důvod, proč jsou tady. Standardem pro Vindana Portus je Élejec, ideálně místní nebo z okolí. Jiný Élejec je mírný nadstandard, cokoli dalšího je nadstandard, který musíte líp a líp okecat. Není dobré dělat si vzdálené postavy s jednoduchými příběhy (postava se opila a tak zůstala tady... aha, ono je to od domova 2000 mil neprostupnými horami, bažinami a .... sakra). Chcete-li jednoduchý příběh, udělejte jednoduchou postavu, nebo požádejte mně, ať vám pomohu.
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Re: Postavy pro Ornilii

Příspěvek od DenGrasse »

pravidlo 3)

Pozor na kulisy!

S pravidlem 2 úzce souvisí další věc, která je však natolik obsáhlá, že jí popíšu zvlášť. Když se hráči podívají na mapu světa (která je přístupná na stránkách Gramarínové věže), začnou bloudit očima po mapě a hledat, odkud by postava mohla být.
To je špatně.
Ta mapa k tomu není. Je k tomu, aby dokreslila kulisu světa. Je to pomůcka. Aby hráči věděli zhruba, jak svět vypadá a mohli uvažovat v jeho intencích.

Zároveň s tím si mnozí možná kladou otázku, proč se hraje zrovna v nudné a nezajímavé Élidě, když na světě existuje tolik úžasných míst.
Je to schválně. Tato místa jsou totiž většinou jen kulisy.

Například takový Reignabad. Je to město v poušti, kde sídlí kalif Geoframie a spousta kočovníků. Úžasné místo. Jenomže postrádá takovou maličkost, jako třeba domy. Nebo kanalizaci, do které se dá vlézt. Nebo sociální strukturu, protože se tam žije v kmenech, které se o spravedlnost atd. starají samy. Kdo je mimo kmen, má smůlu. Interakce mezi lidmi jsou tam sice hojné, ale nepříliš herního charakteru. Není tu žádná spravedlnost, většinou se kmeny dohodnou mezi sebou, nebo zasáhne kalif - a to pak lítá zlato a hlavy. Hlavně hlavy. Pro dobrodruhy nic moc.

Nebo elfí země. Krásné místo, věčně zalité sluncem. jenomže... téměř nulová zločinnost. Samá ctnost, udatnost a milosrdenství. Nic pro dobrodruhy.

Města Élidy, zejména pak Vindana Portus, jsou uměle přizpůsobena k poskytování ideálního herního prostředí. Mají starobylou minulost, kanalizaci, komplikovaný sociální systém, rozvinuté podsvětí, vysokou zločinnost. Je to herní prostředí, alespoň pro styl, který hraji já jako GM.

Samozřejmě, pokud by někdo chtěl hrát úplně jiným stylem, např. vyprávění o hodné družině, která se jen setkává s krásnými bytostmi, vílami atd., může klidně hrát v elfích zemích a bude to naprosto vyhovovat. Kulisou pak v tomto případě bude zlý svět kdesi v dálce.

Ke kulise je třeba přihlížet jako ke kulise. Položím-li svou postavu do úrovně kulisy, o to hůře se mi zapojuje do příběhu. Ne že by to vůbec nešlo, ale vždycky je to tak trochu problém.
Tento příspěvek není koncipován tak, aby hráčům znechutil hraní zajímavých nebo exotických postav. Jen je třeba si uvědomit, jak se věci mají a podle toho se zařídit.
Odpovědět