Styl hraní

Odpovědět
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Styl hraní

Příspěvek od DenGrasse »

Styl hraní je nejdůležitější položkou každého modulu. V zásadě se dá řící, že existují 3 druhy hry, typ akční (např. Demona), roleplayingové, zahrnující širokou škálu od akčně-roleplayingových (Thalie) přes frakčně zaměřené (Escape from Underdark) po tzv. hard-core roleplaying (Equilibrie) a konečně storytellingové (žádné nejsou a proto jsme tady my :mrgreen: - i když je pravda, že EfU má v tomto směru rovněž velké dispozice. Nicméně se jedná o anglofonní server, čímž je míněn nejen jazyk jako takový, ale i zažité kulturní zvyklosti hráčů).

Storytelling RP - ano, RP je důležitou součástí hry - má určitá specifika herního projevu. Nejpodstatnějším znakem je, že se primárně zaměřuje na příběh a pozadí světa a vyžaduje, aby RP hráčů bylo sice dobré a na úrovni, ale nikoli prosazováno "za každou cenu". Na HC RP světech se můžeme často setkat s tím, že snaha hráče nebo i DM o příběh je vykolejena či rovnou pokažena hráčem, který s odvoláním na "RP své postavy" přeruší děj nejnevhodnějším způsobem, znechutí (či pobaví, dle naturelu) ostatní, ale deklasuje snahu dotyčného, který vyvinul úsilí, aby zaujal a zainteresoval ostatní. No a ve světě, který preferuje RP "za každou cenu", má v podstatě pravdu.
ST (storytelling) RP klade důraz právě na ten příběh a děj. Jinými slovy, výše popsané chování není v žádném případě doporučeno. Hráč je povinen co nejvíce se snažit přispět k rozvoji příběhu (ne nutně k rozvoji IC požadované linie!!! - může intrikovat, snažit se jej narušit, ale tak, aby přispěl k zajímavosti děje).

Prostě, vždycky si představte, že vaše postavy jsou hrdinové v knize, komixu nebo filmu a jednají jak jednají. Například na ples smetánky dorazí upír a o půlnoci se odmaskuje a začne deklamovat své děsivé poselství. Postava typu "věčný posměváček" a "nic nebere vážně" mu skočí do řeči a zesměšní nějakou urážkou.
Co se stane?
Může se stát, že se postavy znechuceně rozejdou, respektive se postavy rozejdou jen tak a hráči jsou znechuceni. Někteří se možná zasmáli.
Jenomže, v příběhu (knize, filmu) by to tak nebylo. Upír by se chraplavě zasmál, utrhl by posměváčkovi hlavu a s děsivým suvenýrem v ruce by pokračoval v proslovu...
Vždycky to mějte na paměti, když budete chtít projevit charakter své postavy nějakým "převratným" činem. Je řada věcí, které dávají smysl v hráčském projevu, ale nedávají smysl v reáliích světa. Reálie světa jsou v ST světě primárním vodítkem. Jsou totiž vymyšleny speciálně kvůli tomu, aby ten svět dokreslovaly a na jejich základě je možné docházet k zjištěním, úvahám a rozhodnutím.

RP postav je podporováno, ale "RP exhibicionismus" podporován není.
Účast v příběhu, jeho rozvoj jakýmkoli směrem (obecně vzato, v konkrétních případech tomu může být jinak) podporováno je.

Svět Ornilie má své vlastní příběhy, některé vycházejí i v knižní podobě. Může se stát, že některé příběhy odehrané v modulu se objeví později v knihách, nebo budou alespoň zmíněny.

Postavy v modulu budou IC hodnoceny svým okolím podle svých činů a svého projevu, nikoli podle hodnot statů a skillů (neznamená to, že budou ignorovány popisné hodnoty jako síla či dovednost zastrašování). Nicméně, pověst jedince bude primárním ukazatelem reakce okolí.
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Archetypizace

Příspěvek od DenGrasse »

Storytelling jako styl hraní sám o sobě do značné míry preferuje archetypizaci charakterů. Aby nedošlo k omylu, archetypizace sice nese řadu omezení, ale zároveň "zlogičťuje" background postavy. Na některých serverech (třeba Equilibrii) je tomu naopak, je preferována absolutní volnost v tvorbě buildu. Nikdo se nezaobírá tím, kde vzal pasáček krav, který nikdy nedělal nic jiného, schopnosti špičkového válečníka.
V Darschibaru je tomu jinak. Historie postavy musí resonovat s jejím profilem. Nejsnazší cestou k tomu je tzv. archetyp, tj. v podstatě predefinovaný profil, který se objevuje často a ztělesňuje klasickou formu dané kategorie charakteru.

Toto není příkaz k omezení výběru historie nebo profese. S trochou chytrosti (nikoli vychytralosti!) lze vymyslet řadu zajímavých věcí. Archetypizace funguje tím způsobem, že postava musí svou činností a historií dostát zvolené cestě.
Tj. "jsem pasáček koz, ale zdědil jsem po otci meč a brnění a nyní chci být bojovníkem jako on" je možné, ovšem musí postava svou cestu opravdu rozvíjet. Sezení u koz s prutem, ba dokonce ani debaty o mávání mečem, nemohou její schopnosti rozvinout, cvičení s mečem, fyzická námaha a bojové zkušenosti ano.

Souvisí to s tím, že každý hráč má v tvorbě postav vlastní preference. Berte si postavy, které zvládnete uvěřitelně zahrát (nejedná se o restrikce typu: "neumíš zahrát inteligenci nebo charisma 18", ale o váš vlastní projev). Málokdo chce být hloupý mág nebo odpudivý bard s nakřáplým hlasem, ale pokud jej někdo přesvědčivě zahraje, připraví ostatním kvalitní herní zážitek, oživí svět a může i získat nějaký bonus od DM (nemusí být pravidlem :!: ).

PS: nepokoušejte se "protlačit" do svého charakteru power build pod zástěrkou nevěrohodných výmyslů. Všechny už před vámi někoho napadly a je velká pravděpodobnost, že jsme je už někdy slyšeli... Raději zkuste říci "IC: Huhňa je velký válečník, byl největší v kmeni a nejsilnější a snadno mohl být náčelníkem. Ale smrdí mu z huby tak strašně, že se proti němu ostatní uchazeči spojili a vyhnali ho. Od té doby bloudí světem a hledá lék na svůj zkažený dech. OOC: chci hrát velkou a silnou postavu s vysokým skillem Vyhrožování, které se projevuje děsivým vzhledem, velkými tesáky a opravdu hodně páchnoucím dechem... chápu, že to není historie nic moc, ale ono je to s těmi orky těžké a třeba mne ještě něco napadne." A DM řekne: "dobrá, měj svého Huhňu... zatím sice nevypadá moc přínosně (ta historie nic moc), ale třeba se teprve najde... "
Prostě, radši to sdělte na rovinu. DM vám může pomoci s hledáním vhodného backgroundu nebo i profilu postavy (příklad s válečníkem je jednoduchý, u jiných povolání by mohl být složitější, např. "chci být hodný skřetí šaman velikého boha slunce" narazí na technický problém "skřeti jsou stvoření Chaosu a nejsou hodní, krom toho žiješ celý život v podzemí a o bohu slunce jsi jaktěživ neslyšel". Tady buď hráč od zámyslu ustoupí, nebo setting postavy více rozpracuje, ale zde už musí být rozsáhlejší příběh, který je možné rozvinout.
Uživatelský avatar
DenGrasse
Princeps Penna
Příspěvky: 874
Registrován: 1. 12. 2008 16.40
Bydliště: Ryovora

Komunikační kanály

Příspěvek od DenGrasse »

Pro běžný hovor se používá kanál Mluva (Talk). Chcete-li sdělit něco tajného, použijte kanál Šepot (Whisper). Rozhodně za běžných okolností nepředávejte druhé postavě IC informace kanálem Řekni (Tell)!
Kanál Řekni (Tell) slouží primárně pro OOC komunikaci, v IC jej používejte jen výjimečně, např. pro překonání omezení daných enginem (postava A je v lokaci 1, postav B je v lokaci 2, hned u přechodu. Normálně by se viděly a mluvily na sebe, ale engine nic takového neumožňuje. Postava A smí sdělit postavě B IC věci pomocí kanálu Řekni (Tell). Pokud jsou kolem i další postavy, je vhodné pronést slova nahlas a teprve pak je sdělit postavě za přechodem (pokud to situace dovoluje).
Kanál Družina (Party) slouží primárně pro komunikaci v příběhu mezi DM a postavami ve družině. Řeč na výpravě, u které je přítomno DM, je proto vhodné vést do tohoto kanálu. V některých případech, např. při výše zmíněné komunikaci s postavou za přechodem, je možné kanálu Družina (Party) alternativně použít k dosažení téhož výsledku.
Je třeba si uvědomit, že kanál Družina (Party) umožní jeho členům slyšet se i na velké vzdálenosti, což není reálné. Užívejte jej tedy s rozumem a přiměřeností.
Kanál PJ (DM) je určen k přivolání DM (upozornění na nepravost, chybu nebo prosba o pomoc). Pokud vám nějaké DM odpoví, dále už do kanálu PJ (DM) nemluvte (slyší jej všichni DM) a přejděte na kanál Řekni (Tell).
Kanál Křik (Shout) je hráčům zakázáno používat. Použijí jej DM k oznámení globálních událostí. Dávejte pozor, pokud používáte makra - jsou defaultně nastavena na použití kanálu Křik (Shout). Pro běžnou mluvu vložte identifikátor /tk před text makra.
Odpovědět